Khamis, 29 April 2010

konvokesyen IPG kampus Darul Aman



datuk Asariah

majlis konvokesyen ke 19 IPG kampus Darul Aman, jitra kedah berlansung dengan jayanya dengan kehadiran datuk Asariah, beliau pernah datang merasmikan majlis konvokesyen ipda tahun 2008 kalau tak silap..overall semuanya berjalan lancar. seronok lihat telatah budak-budak kecik semasa bermain kat dataran kawad tu.. situasi di kawasan parking pensyarah pulak di'banjiri' dengan budak-budak IPDA..ada gerai baju, gerai komputer, gerai makanan. dan yg paling aq suka sekali gerai perkahwinan satu malaysia.banyak yang aq belajar pasal perkahwinan tu..huhu..seronok.lain kali buat r grand-grand..lagi menarik buat di pusat kegiatan pelajar..barulah dapat sambutan meriah daripada pelajar dan pelawat-pelawat...
huhu...

Selasa, 27 April 2010

jewel in the palace...citer favt aq masa sekolah menengah..haha




Jewel In The Palace adalah kisah benar tentang perjalanan hidup seorang wanita bernama Xu Jang Geum yang berasal dari kelas pertengahan tapi merupakan seorang yang amat pintar, cekal hati dan tak pernah mengenal erti putus asa dalam apa keadaan sekali pun. Sebelum dia lahir, dia telah ditakdirkan menjadi penyebab kematian ibubapanya tapi juga akan menjadi penyelamat kepada banyak orang. Demi membela kematian ibunya, dia telah memasuki istana pada usia 10 tahun dan seperti ditakdirkan dia menjadi anak didik kepada kawan baik ibunya sendiri iaitu Puan Han. Semasa dalam usaha membantu kawannya Choi Jin Ying dia sempat menyelamatkan seorang lelaki iaitu Min Jio Ho di mana merupakan lelaki yang dicintai dalam diam oleh kawannya ini. Di saat dia baru mengetahui Puan Han adalah kawan baik ibunya, mereka berdua telah difitnah oleh Keluarga Choi sehingga menyebabkan kematian Puan Han semasa di dalam perjalanan ke Pulau Jeju kerana dihukum menjadi hamba abdi. Di Pulau Jeju cinta telah berputik di antara Chang Jin dan Jio Ho, pada ketika itu juga Chang Jin telah belajar menjadi tabib perempuan kerana itulah satu-satunya jalan untuk dia kembali ke istana semula. Di istana Chang Jin bergabung tenaga dengan Jio Ho untuk menghapuskan kuasa jahat yang semakin berleluasa. Chang Jin telah banyak menyelamatkan nyawa orang termasuklah Maharani Balu, Maharaja dan Permaisuri sendiri. Kebaikan dan kecekalan Chang Jin telah menambat hati Maharaja sehingga dia hampir menjadi gundik Raja tapi akhirnya telah menukarkan fikiran dengan menjadikan Chang Jin sebagai Tabib Diraja merangkap Pakar Pemakanan kepada Maharaja. Chang Jin juga telah dianugerahkan gelaran Dae Jang Geum atau Yang Mulia Jang Geum yang hanya boleh dipakai oleh Chang Jin seorang. Sejarah Zaman Pemerintahan Chosun telah terukir kerana Chang Jin merupakan wanita pertama yang memegang jawatan penting dalam istana dimana ianya hanya boleh dipegang oleh lelaki sahaja.
Pelakon

Lee Young-Ae (Dae Jang Guem/Xu Jang Guem/ChangJin)
Ji Jin Hee (Min Jing Ho/Min Jio Ho/Pegawai Min)
Hong Li-Na (Choi Guem Young/Choi Jing Yin)
Im Ho (Raja Jung Jong/Maharaja)
Yang Mi-gyeong(Puan Han/Han Ae Jong)
Gyeon Mi-ri (Puan Choi Seung Guem)

drama ini memang aq follow sejak dulu aq, dan drama ini lah yang membuatkan aq suke ngn korea..winter sonata aq xfollow sgt, purity tgk gak r..huhu. tapi jewel in the palace memang terbaik dan berbaloi untuk ditonton..huhu

9 nyawa by ramlee awang murshid




Sinopsis : SEMBILAN NYAWA


INTAN SURYANI

Berkali-kali dia koma dan kemudian sedar semula...menyebabkan mamanya percaya bahawa dia mempunyai 9 nyawa berdasarkan sebuah mimpi. Dihitung jumlah 'nyawa' yang diambil daripadanya, lalu mengundang trauma. Sungguh dia tidak percaya...ketika koma, rohnya menyaksikan jasad sendiri yang terbujur kaku.


HAKIM

Si buta lagi yatim piatu ini menyara adiknya dengan penuh tanggungjawab. Hatinya sungguh luhur. Sesiapa saja akan terusik melihat keikhlasannya. Anugerah TUHAN..mata hatinya lebih 'celik'. Dia bisa mendengar suara mereka yang berada di sempadan, antara hidup dan mati. Mereka berdua bertemu jua...di alam paranormal. Pertemuan itu merungkai sebuah kisah di sebalik cerita. Kejutan demi kejutan yang tidak disangka-sangka terungkai. Dan satu persoalan lain pula muncul-mengapa mereka tidak dipertemukan lebih awal?

padangan aku.

novel RAM memang xpernah mengecewakan aq selama ini..xsabaq nak tunggu citer cinta sufi yang akan menjengah xlama aq..huhu..watak HAKIM dan INTAN memang lain, tetapi agaknya abang RAM memang suka nama yani kat belakang, dalam bagaikan puteri pun ada nama haryani kalau x salah aq..cuma watak Khairil tu aku dah dapat agak dari mula dia muncul sebab memang mencurigakan..penyelesaian kepada mitos 9 nyawa tu juga kurang menjadi, serta trauma yang terjadi kepada azizah akibat deraan sanusi nampak biasa sahaja.watak sanusi tidak dikembangkan..namun idea untuk menengahkan alam transit tu memang menarik kerana itulah trademark abang RAM..
keseluruhannya memang menarik novel ini, tapi trilogi bagaikan puteri, cinta sang ratu, dan hijab sang pencinta tetap di hatiku..huhuhu


yoo seong ho dan kang so ra..

detective in 40 minutes

During fourth period, high schooler Da-jeong finds his classmate Tae-gyu dead in a classroom and Jeong-hun standing in front of him with blood on his clothes. In order to stop Jeong-hun from becoming the prime suspect, Da-jeong must help him find the real murderer, who is still inside the school building, under 40minutes before period four ends.

keluaran pada 12 november 2009..filem ney best sangat coz kowg semua akan diceritakan bagaimana sowg budak pempuan nerd tapi CUN, membantu budak lelaki genius dalam korea untuk menyelesaikan kes pembunuhan yang berlaku dalam kelas mereka pada waktu keempat..mereka ada 40minit sebelum rakan-rakan mereka balik daripada kelas PJ...overall citer ney memang suspen tapi yang x syoknya kite dah boleh detect sape pembunuhnya masa separuh masa kedua..huhu..pelakon yoo seong ho dan kang so-ra memainkan peranan dengan baik, dan setimpal dengan anugerah yang mereka raih pada tahun lepas..

Ahad, 18 April 2010

santai malam minggu (MIKHAIL)



dah berbelas-berbelas karya Ramlee awang mursyid RAM, semuanya tidak pernah mengecewakan aq, cuma aq cukup terkilan kerana novel Mikhail ney, tidak banyak menyentuh aspek ketuhanan seperti yang ditulis dalam banyak karya RAM. HATIKU DI HARAJUKU, TOMBIRUO, ADAM, MANDATORI... semuanya aq minat koz ada aspek keagamaan dalam kisah tu, sedangkan aq dapati selama ini dakwah islamiah lah yang menjadi trademark kepada RAM dalam menulis semua novel beliau...urm mungkin ada kelemahan yang dapat dibaiki bersama..insyaAllah. overall aq bagi 4 bintang untuk MIKHAIL sebab berjaya membuat aq menghabikan novel ini dalam masa tiga jam sahaja..huhu

Jumaat, 16 April 2010

10 tanda-tanda kiamat..renungkanlah..

Daripada Huzaifah bin Asid Al-Ghifari ra. berkata:
“Datang kepada kami Rasulullah saw. dan kami pada waktu itu sedang berbincang-bincang. Lalu beliau bersabda: “Apa yang kamu perbincangkan?”. Kami menjawab: “Kami sedang berbincang tentang hari qiamat“. Lalu Nabi saw. bersabda: “Tidak akan terjadi hari qiamat sehingga kamu melihat sebelumnya sepuluh macam tanda-tandanya“. Kemudian beliau menyebutkannya:

1.Asap,
2.Dajjal,
3.Binatang,
4.terbit matahari dari tempat tenggelamnya,
5.turunnya Isa bin Maryam alaihissalam,
6.Yakjuj dan Makjuj,
7.tiga kali gempa bumi, sekali di timur,
8.sekali di barat dan
9.yang ketiga di Semenanjung Arab
10.yang akhir sekali adalah api yang keluar dari arah negeri Yaman yang akan
menghalau manusia kepada Padang Mahsyar mereka”.

(H.R. Muslim)

Jumaat, 9 April 2010

jodoh: datang atau perlu dicari???

Assalamualaikum..selamat pagi..konichiwa, sabha alkhair...
alhamdulillah dah x rasa geram ag..dah hilang..wawawa.. tadi aq ngn rummate ag pi sarapan kat kedai roti canai mak lang, terjumpalah member satu kelas. bila dah jumpe tu terus bukak topik pasal jodoh.. kenapa kita dipertemukan dengan orang yang bukan jodoh kita, dah berkapel selama bertahun kemudian clash, then baru jumpa jodoh yang sebenar..kenapa perlu buang masa kapel ngn orang yang bukan jodoh kita... pada pendapat aq, semua nya takdir, Allah nak bagi pengajaran dalam kehidupan kita agar kita mampu mengubahnya kemudian hari.. kat sini aq dapat info daripada INTERNET dan harapan aq agar member aq tu dapat r skit ilmu kat dalam blog ney..insyaAllah..
huhu

“Jodoh di tangan Tuhan dan manusia wajib berikhtiar mencari dan memilihnya sesuai dengan ketentuan yang ditentukan Tuhan”

Pendapat ini lebih sempurna. Memang itulah aturan mencari dan memilih jodoh. Selain daripada pendapat di atas, masih ada cara lain yang digunakan di beberapa tempat seperti :

1. Jodoh dicari dan dipilih oleh orang tua tetapi perkahwinan
berlangsung atas persetujuan anak.

2. Anak lelaki mencari dan memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan berkahwin bergantung kepada orang tua.

3. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri tetapi keputusan perkahwinan bergantung kepada kedua belah pihak orang tua.

4. Anak lelaki atau perempuan mencari atau memilih jodohnya sendiri serta menentukan sendiri perkahwinannya.
Mengikut ajaran Islam, persetujuan antara kedua belah pihak merupakan perkara asas, iaitu atas persetujuan dari calon suami dan isteri. Ini disebabkan perkahwinan di dalam Islam bertujuan untuk keselamatan dan kesejahteraan pasangan tersebut.

Kedua orang tua harus turut serta memikirkan atau memerhatikan jodoh bagi anaknya. Jadi masalah memilih jodoh dalam Islam boleh dilakukan oleh anak ataupun kedua orang tua.

Namun begitu, kedua orang tua tidak boleh sesuka hati mencarikan calon untuk anaknya. Ianya mestilah berlandaskan ajaran Islam.

Bagi menentukan jodoh untuk kaum wanita, setidak-tidaknya perlu diperhatikan beberapa ciri berikut:

i. Pemimpin keluarga yang baik dan bertanggungjawab untuk membina rumahtangga.

ii.Mencari nafkah yang jujur dan berhasil

iii. Pasangan ideal dalam erti;
- bersikap baik terhadap isteri
- dapat memberikan kebebasan berfikir dan memberi pendapat
- menerima kekurangan dan kelemahan isteri
- dapat membantu tugas isteri dalam keadaan dan kegiatan tertentu
- dapat menjaga kewibawaan isteri
- dapat membimbing isteri ke jalan yang baik
- dapat menghormati dan menyayangi sanak keluarga isteri

iv. Bapa yang baik dan sayang kepada anak-anak

v. Pasangan yang baik zahir dan batin

http://intim.wordpress.com/2007/03/20/jodoh-merupakan-takdir-dan-perlu-mencarinya/

Khamis, 8 April 2010

bila korang buat aku ***** ****

alhamdulillah, hari ini aku menempuh satu lagi pengalaman baru.."emo dengan rakan sekelas"....segala perasaan tak puas hati, benci, menyampah, terSENTAP dan semua lagi mengajar aku bagaimana nak hadapi semua ini. SENTAP menyentap memang dah jadi budaya budak kelas aq..sikit2 nak emo...luahkan semuanya, jangan simpan dalam hati..kalo boleh wat lah gathering kat pantai merdeka tu duk dalam kumpulan luahkan perasaan kowg masa tu gak, jangan simpan2 dah..biar r ombak kat pantai merdeka tu bawak segala kedukaan kowg terhadap kawan2 kowg..aq menulis bukan lah sebab aku emo ke hape ke, tapi sebab dah xde jalan lain ke, asyik2 nak salahkan orang, salah sendiri xnak hengat..aku cukup bebulu ngn owg macam tu, kesian r kat kami yang asyik2 nak kene hadap masalah kowg..aku x heran lah dengan masalah tu tapi aku terjumpa adab sesama saudara ISLAM dan aq harap aku boleh ubah hidup aku menjadi lebih baik kerana SEBELUM NAK BETULKAN ORANG BETILKAN DIRI SENDIRI DULU.
jom studi adab-adab sesama ISLAM semoga kau dan aku akan sama-sama mengamalkannya.. kalau aku salah kau tegur lah ea..

Kehidupan kita manusia saling memerlukan satu sama lain. Dalam pergaulan sesama rakan seagama, Islam telah menggariskan beberapa etika atau adab yang perlu kita contohi...

1) mengucapkan salam ketika bertemu lalu berjabat tangan. Jika rakan kita terlebih dahulu memberi salam, maka wajarlah kita menjawb salamnya.

2) apabila mendengar rakan bersin, hendaklah kita mendoakan nya dengan mengucapkan "Yarhammukallah" apabila mendengar dia berkata "Alhamdullilah".

3) menziarahi rakan yang sakit dan mendoakan dia agar cepat sembuh.

4) menziarahi apabila ada kematian

5) memberi nasihat dan pandangan yang berguna apabila diminta berbuat demikian.

6) menyanyangi (mengambil berat) sesama sendiri sepertimana kita mengasihi diri kita sendiri.

7) tolong menolong satu sama lain.

8) orang islam dilarang menyusahkan rakan seugama dengan sesuatu yang buruk atau boleh menyakitkan hati.

9) merendah diri dan jangan bersikap sombong.

10) jangan memutuskan silatur rahim sesama Islam lebih daripada 3 hari.

11) tidak mengejek, menghina dan memanggil orang Islam dengan nama yang hina dan jijik.

12) dilarang menipu dan memaki hamun sesama sendiri.

13) jangan iri hati, dengki atau bersangka buruk pada rakan Islam.

14) langsaikan hutang secepat mungkin dan jangan memileh kawan tanpa sebab yang tertentu.

15) cepat meminta maaf jika bersalah dan cepat juga beri kemaafan antara satu sama lain.

16) menutup aib rakan dan jangan mendengar jika ada orang memburuk2 kan rakan Islam yang lain.

17) berlaku adil dalam segenap aspek.

18) menghormati yang tua dan menyanyangi yang muda.

19) rajin memberi jika mahu sering menerima

20) sentiasa mengukir senyuman kerana ia satu sedekah.

Dengan ini, segala bentuk sikap dan sifat yang akan memperkukuhkan dan memantapkan persaudaraan haruslah dipelihara dan diamalkan. Sementara segala sikap yang boleh merosakkan ukhuwah harus disingkirkan!!!!

PETIKAN DARIPADA
http://www.anakmelayu.com/blogs/blog.php?id=80280

Sabtu, 3 April 2010

islam di Jepun

Perihal kedudukan Islam di Jepun

SENASKAH Quran yang mengandungi tafsir dalam bahasa Jepun disampaikan kepada tukang catat ini beberapa waktu lalu. Tebalnya 808 muka, bermula dengan surah al-Fatihah dan berakhir dengan surah an-Nass.

Ia seperti tafsir bahasa Inggeris terbitan kompleks percetakan Al-Malik Fahd di Arab Saudi dan tafsir bahasa Inggeris oleh Abdullah Yusuf Ali serta tafsiran bahasa Melayu melalui Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim)

Jelas bahawa para pemimpin golongan minoriti Islam di negara Jepun tidak ketinggalan dalam segala usaha untuk menegakkan syiar Islam. Hal ini dijelaskan lagi dalam rencana-rencana khas terbitan majalah Amerika, Asia Policy, isu bulan Januari 2008.

Makalah pertama berjudul Islam in Japan: A cause for concern? Yang kedua bertajuk Islam in the Japanese Context dan yang ketiga bertajuk Muslims in Contemporary Japan.

Antara penulis ialah Michael Penn, pengarah eksekutif Institut Shingetsu Pengkajian Hubungan Jepun-Islam. Esei beliau mengkaji sikap warga Jepun terhadap orang-orang Islam yang bermastautin di negeri Jepun dan pelbagai kesannya kepada dasar Amerika serta lain-lain hal. Beliau menyatakan antara lain, beberapa pendapatnya:

* Orang Islam di Jepun menghadapi banyak cabaran dalam masyarakat Jepun akibat imej negatif mengenai Islam yang timbul, terutama laporan-laporan media massa.

* Walaupun menghadapi cabaran demi cabaran namun, masyarakat Islam di Jepun tidak begitu kecewa terhadap warga Jepun.

* Kerajaan Jepun dan masyarakatnya tidak mungkin mengambil sebarang tindakan yang dramatik terhadap golongan minoriti Islam. Ini kerana warga Islam di Jepun tidak begitu ramai dan tidak punyai pengaruh politik.

Menurut Penn selanjutnya seramai kira-kira 14 juta orang Jepun beragama Kristian, iaitu sejak tahun 1549. Anggaran bilangan orang Jepun sendiri yang beragama Islam kira-kira 6,000 orang.

Menurut Penn lagi, di kalangan para pelajar Jepun peringkat sekolah menengah, seramai 75 peratus berpendapat Islam agama yang agresif, 70 peratus berpendapat Islam kurang memberi kebebasan dan 53 peratus mengaitkan Islam dengan negara-negara kurang maju.

Lalu disebut kenyataan Takuo Amir Arai, wakil Persatuan Islam Jepun: “Dalam dunia Islam dewasa ini wujud keadaan seperti peperangan, keganasan, kemiskinan dan kacau-bilau. Inilah yang ditayang oleh televisyen dan oleh itu ramai orang Jepun bersikap negatif terhadap Islam.

Antara cabaran-cabaran utama orang Islam di Jepun ialah mendapatkan makanan halal. Suatu lagi cabaran ialah betapa mahu menunaikan sembahyang lima kali sehari. Satu contoh ialah laporan dalam akhbar Daily Yomiuri mengenai seorang wanita Indonesia berumur 20 tahun yang bekerja di sebuah kilang jahitan dipaksa menandatangani surat berjanji tidak akan bersolat di kilang dan berpuasa pada bulan Ramadan. Namun, orang-orang Islam tidak menyalahkan warga Jepun kerana pelbagai prasangka dan dasar. Ini kerana mereka sebenarnya jahil mengenai Islam atau adat-adat warga asing.

Suatu lagi makalah menyebut mengenai bilangan ramai orang Islam di Jepun ialah lelaki bujang berumur 20 hingga 40 tahun, terutama dari Indonesia, Pakistan, Bangladesh dan Iran. Mereka datang untuk melanjutkan pelajaran dan bekerja.

Makalah ketiga ditulis oleh Profesor wanita Keiko Sakurai dari Universiti Wasede. Menurutnya bilangan orang Jepun yang memeluk agama Islam telah meningkat secara beransur-ansur walaupun tiada statistik jelas diperoleh.

Mereka terbahagi kepada dua bahagian. Pertama, lelaki yang mengenali budaya Islam setelah mengkaji agama Islam atau dunia Arab, iaitu semasa merantau, belajar atau bekerja di negaranegara Islam.

Kedua, wanita-wanita Jepun yang berkahwin dengan orang Islam dari negara-negara lain. Kumpulan ini berupa majoriti wanita Islam di negeri Jepun. Profesor Sakurai memberi dua pendapat:

l Orang-orang Islam asing kira-kira 80 hingga 90 peratus penduduk Islam di Jepun. Mereka datang pada pertengahan 1980-an dan awal 1990-an kerana keperluan-keperluan ekonomi. Ramai datang melalui visa waktu singkat dan bekerja secara haram serta mengahwini wanita tempatan.

l Bilangan orang Islam bukan Jepun kira-kira 60,000 hingga 70,000, majoritinya lelaki. Paling ramai ialah orang Indonesia dan diikuti oleh orang Pakistan, Bangladesh dan Iran.

Pada tahun 2004 terdapat 23,890 orang Indonesia, Pakistan (8,610), Bangladesh (10,724) dan Iran (5,403). Majoriti warga Malaysia di Jepun ialah etnik Cina dan bukan Islam.

Profesor Sakurai juga membuat laporan mengenai peranan pelbagai masjid di Jepun, iaitu bukan untuk menunaikan solat sahaja tetapi juga menjadi tempat berkumpul dan bertukar maklumat. Beberapa masjid juga menerima derma dari pertubuhan-pertubuhan dan orang-

orang perseorangan.

Dalam bulan Ramadan pula ramai keluarga Islam datang untuk berbuka puasa, mengadakan kenduri dan selanjutnya menyambut Hari Raya. Oleh kerana harga tanah dan binaan begitu mahal, bangunan-bangunan atau kilang-kilang serta rumah-rumah diubah suai menjadi masjid.

Menjelang tahun 2003 sebanyak 38 masjid telah didirikan dipelbagai wilayah. Masjid baru pertama dibina oleh para pendatang Islam pada tahun 1992. Sebuah lagi diadakan di kawasan kilang manakala pendatang Islam mengambil sebuah bangunan dua tingkat menjadi masjid.

Pada tahun 2000, menurut laporan Profesor Sakurai lagi, Masjid Tokyo dibina semula atas inisiatif jabatan agama kerajaan Turki. Lain-lain masjid kemudian menjadi masjid Jamek untuk sembahyang Jumaat dan lain-lain majlis agama.

Beliau membuat kesimpulan bahawa majoriti orang Islam di negeri Jepun ialah orang asing di Pakistan, Bangladesh, Indonesia dan Iran, iaitu yang dulu datang mencari kerja. Ramai antara mereka kemudian mengahwini wanita-wanita tempatan.

Walhal dari warga Jepun yang Islam sendirilah terbitnya Quran dengan tafsir dalam bahasa Jepun (808 muka). Peranan mereka dalam pelbagai usaha untuk meningkatkan syiar Islam tidak begitu mendapat perhatian sewajarnya dari majalah Amerika. Kenapa kenyataan Takuo Amir Arai dari Persatuan Islam Jepun hanya sebaris saja?

Penulis ialah konsultan

kanan ISIS Malaysia. Pandangan penulis adalah pendapat peribadi dan tidak ada kena-mengena dengan ISIS.

ku lihat Islam di Eropah.

Benua Eropah yang menjadi antara lubuk sentimen Islamfobia yang dihangatkan lagi dengan rentetan cubaan serangan terbaru di Britain, baru-baru ini, sebaliknya semakin diterangi sinar Islam menerusi projek pembinaan beratus-ratus masjid baru. Setakat ini, di Britain saja ada sebanyak 1,500 masjid manakala 10 di Perancis, lapan di Sweden, empat di Hungary dan dua di Russia termasuk Masjid Qolsharif di Tatarstan yang menjadi masjid terbesar Eropah pada masa ini.

Projek pembinaan masjid baru dari Jerman ke Sepanyol dan Britain, sekaligus membuktikan keberanian masyarakat Muslim menonjolkan identiti sebenar mereka, tanpa perlu rasa takut mahu pun terancam dengan perkembangan di sekeliling mereka. Lebih menarik, jika dulu mereka terpaksa secara rahsia menunaikan solat di bilik gelap di bahagian paling bawah bangunan kerana bimbang dicemuh, keadaan sekarang sebaliknya. Mereka yang kebanyakannya golongan pendatang dari Turki dan Afrika Timur, bukan setakat berani keluar masuk masjid, malah bekerjasama mengumpul dana dan bersatu hati menghadapi sebarang dugaan bagi memastikan masjid yang diingini dapat menjadi satu realiti.

Malah, seperti dilaporkan media Barat baru-baru ini, kehadiran kubah masjid terbesar di Jerman misalnya, semakin menenggelamkan menara gereja – petunjuk keyakinan baru ke atas Islam ketika gereja pula semakin terbiar di negara Eropah itu.

Di Jerman saja, sehingga 184 masjid baru kini dalam proses pembinaan termasuk di daerah Kreuzberg, Berlin. Keadaan jauh berbeza jika dibandingkan bertahun-tahun lalu apabila 180 rahib kumpulan Katolik Sisters of the Divine Savior diibaratkan sebagai nadi di bandar itu. Malangnya, hari ini mereka cuma tinggal 8 orang. Setiap minggu, purata 150 penganut Roman Katolik menghadiri perhimpunan di Gereja Liebfrauen berbanding kira-kira 3,000 Muslim memenuhi Masjid Yavuz-Sultan-Selim. Sejak pembukaannya pada 1995, kehadiran kedai dan pusat belia Muslim menjadi ‘besi berani’ bagi kalangan penduduk Islam.

Di sekitar Eropah, Islam yang juga agama paling pesat berkembang, semakin ketara dan jelas kewujudannya berbanding satu ketika dulu apabila ia diamalkan secara senyap-senyap. Perubahannya bukan menyentuh aspek seni bina pada bandarnya, tetapi juga nilai sosial masyarakat setempat. Dalam apa dirujuk sebagai lambang integrasi Muslim, fenomena kemunculan ketara Islam ini turut dilihat sebagai bukti yang dunia Islam jelas mengancam budaya Kristian Eropah.

“Masyarakat Muslim sudah berani keluar menonjolkan diri mereka yang sebenarnya,” kata Claus Leggewie, pakar Sains Politik Universiti Giessen, Jerman.

Kenyataannya itu berdasarkan kajiannya mengenai evolusi landskap dan binaan masjid di Jerman. “Menerusi projek pembinaan masjid yang besar sedemikian, mesej yang mahu disampaikan (umat Islam) adalah kami di sini. Kami mahu menjadi sebahagian landskap simbolik Jerman. Kami ada di sini dan akan terus kekal di Jerman,” kata Leggewie.

Pembinaan masjid besar dari Cologne, Jerman sehingga ke Amsterdam (Belanda) dan Seville, Sepanyol, berdepan bantahan keras penduduk dan pemimpin tempatan yang mendakwa ia lubuk menghasilkan pengganas. Lebih menyedihkan, apabila ada kalangan umat Islam yang meragui pembinaan masjid itu. Ini dibuktikan dengan kenyataan ahli keluarga dua suspek keganasan di Glasgow, Scotland yang mendakwa suspek itu dilatih menjadi radikal oleh kumpulan pendakwah Tablighi Jamaat (Jemaah Tabligh) – kumpulan sama yang sedang hebat memperjuangkan hak bagi pembinaan kompleks Masjid Besar London di tanah seluas 18 ekar. Malah, pembinaannya berhampiran stadium Olimpik 2012, juga bakal mencatat sejarah sebagai masjid terbesar Eropah.

Kewujudan bangunan seumpamanya jelas berbeza daripada ruang bawah tanah gelap dan kecil yang menjadi tempat jemaah seperti Halif Kuzpinar menunaikan solat Jumaat, sejak 33 tahun lalu selepas dia berhijrah dari Turki ke kawasan di Frankfurt, Jerman. Siapa sangka, pergerakan Islam yang dianggotainya itu dapat membeli sebuah pasar raya di penempatan bandar Wiesbaden, di tengah Jerman.

“Di sini ada tempat letak kereta, pusat kanak-kanak dan untuk golongan belia. Kami mahu mewujudkan pusat setempat bagi membolehkan orang ramai melihat apa yang sebenarnya kami lakukan di sini,” kata Kuzpinar.

Berikutan kewujudan tempatnya sendiri, Mili Gorus – sebuah pertubuhan hak asasi Islam Turki yang dipantau kerajaan Jerman, mahu memiliki sesuatu yang tidak pernah dikecapinya iaitu pengiktirafan rakyat di negara yang sudah menjadi tanah air mereka.

Namun, usaha murni itu berdepan bantahan keras. “Ia sepatutnya dijual sebagai sebuah pasar raya, bukannya masjid,” kata Wolfgang Kopp, pemilik pangsapuri di seberang premis itu.

Beliau bersama jiran lain, berjaya menghalang usaha menjadikan bangunan pasar raya itu kepada masjid, tetapi hanya untuk sementara waktu. Ini disebabkan, Perlembagaan Jerman jelas menyatakan semua agama boleh memiliki tempat ibadatnya sendiri. Sejak menjejakkan kaki di Jerman, golongan pendatang seperti Kuzpinar, terpaksa bersolat di bilik gelap yang menjadi simbol kegelapan masyarakat Islam yang tersepit di antara kebebasan mengamalkan agama serta budaya masyarakat setempat di negara yang menjadi tanah air mereka.

Kini, generasi ketiga yang semakin berjaya, saling berusaha dalam projek pembinaan masjid yang lengkap dengan menara. Jika 10 tahun lalu cuma wujud sebilangan kecil saja masjid, Jerman kini menyaksikan 159 masjid manakala 184 projek pembinaan masjid baru, mengikut Institut Arkib Islam Jerman.

Aachen, bandar Jerman yang didiami 257,000 penduduk di sempadan Belgium dan 9 peratus masyarakatnya beragama Islam, baru saja memberi kelulusan pembinaan masjid besar.

“Ia petanda yang masyarakat Muslim menjadi sebahagian anggota penting masyarakat,” kata Datuk Bandarnya, Jurgen Linden.

Kata-katanya terbukti benar apabila Islam yang ingin ditonjolkan sebagai agama pengganas, sebaliknya semakin hari semakin mendapat tempat di hati ramai anggota masyarakat – tanpa perlu kempen besar-besaran mahupun mencela agama lain yang sudah bertapak kukuh di negara Eropah terbabit.

Hasil kerjasama dan kesabaran di kalangan Muslim sudah cukup menjadi bukti keagungan Islam sebagai agama keamanan dan kemunculan kubah masjid mengatasi menara gereja di Jerman hanyalah antara permulaan awal kebangkitan sinar Islam di bumi Eropah.

http://malay.bismikaallahuma.org/islam-makin-bersinar-di-eropah/

Jumaat, 2 April 2010

ujian Amali PISMP piaq

salam, alhamdulillah, asgment sume siap dah, minggu depan 6&7 April kelas PISMP PIAQ ambilan januari 2009 akan menghadiri ujian amali Al-Quran. ujian amali itu akan diuji oleh Ustaz Ismail Noh dan juga Ustaz Othman Azumi pensyarah JAPIM di institut pendidikan guru kampus Darul Aman, jitra kedah. Antara ayat yang akan diuji ialah daripada surah Ali Imran, An-Nisa', Al-Maidah, Al-An'am, Al-Kahfi.
semoga sume rakan-rakan sekelas aq dapat menjawab soalan amali itu dengan jayanya..amin
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...