Sabtu, 22 Januari 2011

perjalanan yang tidak disangka (part 2 : gua kelam terseram)

seusai solat jumaat di masjid depan umah kak nadia (lupa plak nama masjid tu) parents kak nadia jamu kiteowg ngn makanan tradisi orang peglih.. penah dengar tak kuih tepuk lemak?? huhu.. lupa plak nak amek gambau bagi korang tengok.. kuih tu macam kuih koci tapi bentuk dye macam lepat pisang..rasa dye sedap-sedap berlemak..

pukul 3, kami pun bergerak ke gua kelam, dengan niat nak masuk gua kelam r..huhu..sampai je kat sana, gua kelam 1 xley masuk..menyesal plak pi gua kelam tu..pastu siha ajak pi gua kelam dua.. sampai je kat kaunter, kakak tu cakap keta api xley gerak lah dik, rosak dah.. kalo nak naik jugak kene jalan kaki..sowg rm5..

pas berdiskusi sebentar bersama kit kat, kiteowg pon setuju ja nak masuk ke gua kelam 2...
tanggapan awal aq, gua kelam 2 sama je dengan gua kelam satu...besar luas..
ternyata tanggapan aq meleset..wawawa..sempit, gelap...camne lah pelombong biji timah leh duk dalam tu..

jalan masuk ke gua kelam 2..scarry seyh

ney lah lubang tikus..depa dok cari bijih timah dalam lubang ney lah..

masa masuk rasa sejuk ja..angin gua meniup sepoi-sepoi bahasa..haha..sampai je ke 400 meter perjalanan baru lah kakak tour guide tu buat briefing..kak lily dok cerita bagaimana susah nya depa owg dulu-dulu nak cari bijih timah, sampai ada yang MATI dalam gua tu..depa bila dah dapat bijih timah tu depa akan korek sampai abes, depa xbagi kat orang lain dah.. terpisah daripada dunia luar, ada lah tulisan-tulisan di dinding gua yang menyatakan depa ney sayang akan gua kelam tu, tuhan xbagi depa keluar dah..

bumbung gua yang dah terbentuk sebegitu..

banjaran NAKAWAN..terbaeek

rm5 masuk ke dalam gua kelam dua sangat berbaloi, kalau banyak masa boleh lah naek sampai ke puncak..tapi dah pukul 5 masa tu..tempat tu akan ditutup..huhu..apa-apa pun GUA KELAM 2 memang terbaik..hehe

5 ulasan:

  1. aku dah penah gi. dapat nek keteapi tu..

    BalasPadam
  2. tp aq xnaek keta api..keta api rosak dah dua taon..huhu..jalan kaki ja.penat giler..huhu

    BalasPadam
  3. Gua Kelam, biler tah pegi. bawah tuh ade tempat mandi2 kan?

    BalasPadam
  4. cuba try gua tempurung perak pulak..lagi best =)

    BalasPadam
  5. qila: yup, ada tempat mandi
    afiq: gua tempurung ek..cuba mai gua wang burma..mencabar giler

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...