Isnin, 30 Mei 2011

cuti sem : nasi goreng ala setulang daeng

hari ni aq terasa nak makan nasi goreng lah..jadi aku pon memandailah untuk masak nasi goreng tanpa ada pedoman yang kukuh dalam bab masak memasak ney..ea r, kat rumah, nenek ngn mak aku yang masak. kat kedah, mak cik kedai makan yang tolong masak kan..kehkehkeh...jadi nak try ar ari ney masak..jadi aku nak masak NASI GORENG ALA SETULANG DAENG..haha

bahan-bahan yang diperlukan ialah

1. sebijik bawang merah
2. 2 ulas bawang putih
3. 3sudu cili kisar
4. minyak masak (mesti r kan)
5. telur sejibik
6. cili hidup
7. nasi kene ada jugak

cara nak masak nasi goreng ala setulang daeng

1. hiris bawang putih dan bawang merah tadi
2. xlupa juga cili hidup tadi kan
3. kemudian sediakan kuali dan masukkan minyak ke dalam kuali tu
4. selepas minyak dah panas, masukkan bawang merah, bawang putih dan cili hidup tadi


ok pastu

5. masukkan cili kisar kemudian kacau guna sudip ek....


6. dah kacau2 tu sampai naik bau, baru lah masukkan nasi ke dalam kuali..kalo perasaan aku xmasukkan ajinamoto atau garam ke ape ke, sebab aku xsuka..hehe..aq masukkan kicap dan sos je kalo nak ada perasa skit


7 kemudian goreng telur
8. sudah boleh dihidangkan dan dimakan...hehe


kalo nak hias, petik daun2 kat belakang rumah kowg pastu hiaslah...selamat mencuba..hehe
aku nak ngap dulu..hehe

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...